Bij Aart krijgen klanten uit de regio de beste service, advies en onderhoud op het gebied van rijwielen. De beste service, advies en onderhoud

Fietsen in Nederland beoordeeld met een 7,2


Nederlanders kúnnen niet zonder hun fiets. Toch zorgt het populairste vervoermiddel ook voor de onnodige ergernis in het verkeer. Vooral in de vorm van e-bikers en bezorgdiensten te fiets, zo blijkt uit onderzoek van Kruitbosch. Zij vroegen ruim 1100 bewoners van de 5 grootste steden van Nederland naar hun mening over fietsen in Nederland. Benieuwd naar de conclusies van het onderzoek? Lees snel verder!


De fiets, hét symbool voor Nederland

Dat Nederlanders graag fietsen is bekend. Maar dat de fiets als het meest symbolische object voor Nederland wordt gezien, is toch enigszins verbazingwekkend. Daarmee verslaat de fiets namelijk kaas, molens, tulpen en klompen.

Meer veiligheid op de fietspaden

Ondanks de liefde voor de fiets, beoordelen stedelingen de fietsvriendelijkheid in Nederland met een magere 7,2. Vooral in de steden is het druk op de fietspaden. En in de ogen van de ondervraagden niet veilig genoeg. Wat er moet veranderen? Bredere fietspaden (76 procent), een special strook voor hogere snelheden (> 50 procent), maximumsnelheid op het fietspad (70 procent) en een rijtoets voor senioren en toeristen (46 en 47 procent). Ook vindt bijna de helft dat e-bikers een helm moeten dragen.

Bezorgdiensten grootste irritatiefactor

Het is niet gek dat, met de explosieve toename van het aantal e-bikes op de Nederlandse fietspaden, de e-bike een grote irritatiefactor vormt. Maar waaraan de inwoners van Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Den Haag en Eindhoven zich vooral ergeren zijn de bezorgers van Thuisbezorgd, Deliveroo, Uber Eats en dergelijke. Meer dan de helft van de ondervraagden vindt hen de meest irritante verkeersdeelnemers. Op de voet gevolgd door fietsers die geen richting aangeven (49 procent). Alleen in Amsterdam spannen de toeristen de kroon. Zij worden door 64% van de ondervraagde Amsterdammers gezien als de meest irritante weggebruikers.


Te weinig fietsenstallingen

Tot slot zorgt het stallingsprobleem ervoor dat het fietsen in Nederland niet beter scoort. Vooral de Amsterdammers zijn het meest ontevreden over de stallingsmogelijkheden in de stad. Als gevolg staat een kwart van alle fietsen ‘gewoon op de stoep’ en kan slechts 34% hun fiets kwijt in een eigen schuur, garage of berging. Het stallingsprobleem in Amsterdam en de andere grote steden zorgt ervoor dat 7 op de 10 stadsbewoners bang zijn voor diefstal. Vandaar dat ook ruim 60% van alle ondervraagd pleit voor meer fietsenstallingen in het centrum.

En die angst voor fietsdiefstal is meer dan terecht. Zo werden er in 2021 ruim 735.000 fietsen gestolen. Een ongekend hoog aantal.

Lees verder over de explosieve toename van het aantal fietsdiefstallen.

Shimano lanceert schoenen recycling programma
Shimano lanceert schoenen recycling programma
Shimano lanceerde onlangs het Shimano Footwear Recycling Program in samenwerking met het Nederlandse bedrijf FastFeetGrinded. Lees verder...
Lees verder
Fietsen tegen kanker
Fietsen tegen kanker
In 2024 staan er verschillende inspirerende fietsevenementen op de planning die niet alleen leuk en uitdagend zijn, maar ook een belangrijk doel dienen: geld inzamelen voor kankeronderzoek. Hier is een overzicht van deze evenementen zodat je geen enkele kans mist om je steentje bij te dragen aan deze nobele zaak. Lees Verder...
Lees verder
Recreatieve fietstochten | NFTU Toertochtenkalender 2024
Recreatieve fietstochten | NFTU Toertochtenkalender 2024
Bekijk hier het overzicht van recreatieve fietstochten georganiseerd door heel Nederland in 2024
Lees verder